מהן פעולות החירום הנדרשות לחילוץ ותיקון רכב תקול בצד הכביש, למי לצלצל כדי להזמין שירותי דרך ועל מה חשוב להקפיד כאשר ממתינים לרכב השירות. וגם: כך מתנהלת ממסי מול חברות הביטוח – וכך מחושב התשלום על גרירה ללקוח מזדמן
תקלות ברכב בזמן נסיעה, להיתקע בצד הדרך - אלה אמנם מונחים שחשוב להכיר ולדעת כיצד להגיב אליהם, אך גם כאלה שלא עולים כמעט אף פעם במחשבותינו, גם כאשר אנחנו נכנסים לרכב כמעט מדי יום ביומו בדרכנו לעבודה, חופשה או כל מטרה אחרת.
תקלות דרך שמשביתות את הרכב אמנם די נדירות, אבל הן בהחלט קורות, כמעט לכולם. לכן, אם וכאשר זה יקרה גם לנו, מומלץ לבוא לאירוע מוכנים מבחינת ביטוח הרכב ולדעת כיצד לפעול אם נתקעתם בדרך.
שלב 1: היערכות
ההכנה אמורה להתמקד בשלושה תחומים עיקריים: הציוד, הרכב עצמו ופוליסת הביטוח.
ציוד: מומלץ להחזיק בכל עת ברכב ציוד להחלפת גלגלים – מגבה (ג'ק), מפתח גלגלים, גלגל חלופי תקין ומשאבת אוויר ניידת. חשוב שיהיו גם כבלי התנעה ונוזלים לרכב - שמן מנוע, נוזל קירור ונוזל לניקוי שמשות. חובה להחזיק משולש אזהרה, אפוד זוהר, ערכת עזרה ראשונה ומחזירי אור. פנס ומטען סוללה נייד להטענת מכשירי טלפון ניידים יתקבלו אף הם בברכה. כמו כן, חשוב לוודא כי בתא הכפפות מצויים מסמכי הרכב, פוליסת ביטוח חובה של הרכב ומספר טלפון של חברת שירותי דרך וגרירה.
הרכב: כדאי לוודא לפני כל נסיעה שהדלק יספיק עד ליעד המתוכנן ואף יותר; שלחץ האוויר תקין בצמיגים; שכל מערכות הרכב תקינות ופועלות כשורה, ללא נורות אזהרה מהבהבות על לוח המחוונים; שמפלס נוזלי שמן המנוע, הרדיאטור והבלמים רחוק מהקו האדום; שכל האורות ברכב תקינים וכך גם המצבר. בדיקת כל הגורמים הללו, בעיקר לפני יציאה לנסיעות ארוכות, תפחית סבירות לתקלות בדרך.
הביטוח: חל איסור בחוק על נסיעה על כבישי ישראל ללא ביטוח חובה בתוקף. עם זאת, מומלץ להוסיף על ביטוח החובה ביטוח צד ג' או ביטוח מקיף ולהוסיף להם כיסוי שירותי דרך וגרירה. כיסוי כזה, הנרכש בתוספת תשלום שנתית לא גבוהה, יבטיח לכם רשת ביטחון במידה ואכן תתקעו בצד הדרך ותדרשו לשירות גרר או ניידת שירותי דרך.
שלב 2: רכב תקול
נהגים רבים שנתקעים בכבישים ממהרים להתקשר לחברת הביטוח או לחברת שירותי הדרך והגרירה שמטפלים בהם. זה אכן צעד שנכון לעשותו, אך רק אחרי ביצוע מספר פעולות חירום מיידיות:
נסו להביא את הרכב לצד הכביש, למקום בטוח ומרוחק במידת האפשר מהכביש. נסו להעריך האם ניתן לנסוע עם הרכב התקול עד תחנת דלק או אוטובוס קרובות, בחלק מהמקרים נסיעה כזו אינה בטוחה ועלולה לגרום יותר נזק לרכב.
הדליקו את אורות החירום ברכב.
לבשו אפוד זוהר.
צאו מהרכב מצד ימין והתקינו משולש אזהרה כ-100 מטרים ממקום העצירה.
אם יש במקום גדר עצירה, עמדו תמיד מצדה הימני, לא בצד התנועה.
התקשרו למוקד חירום - בדרך כלל למשטרת ישראל, אבל אפשר גם למוקדים רלוונטיים כמו נתיבי איילון, כביש 6, מנהרות הכרמל בחיפה ועוד.
שלב 3: הזמנת שירות דרך וגרירה
מבוטחים רבים שואלים את עצמם ברגעי האמת שבהם הם תקועים בצד הדרך למי כדאי להתקשר: לחברת הביטוח או לחברת שירותי הדרך והגרירה? זו שאלה חשובה, המצריכה כמה מילות הסבר.
חברות הביטוח מקושרות בהסכמי עבודה עם חברות שירותי דרך וגרירה, שמחזיקות ציי חילוץ וגרירה ומוכנות לצאת לדרך בכל קריאה של המבוטחים. אם ידוע לכם מיהי חברת שירותי הדרך שמספקת שירות לחברת הביטוח שלכם, באפשרותכם ליצור איתה קשר ישירות, אלא אם כן חברת הביטוח דורשת שתעברו דרכה. בכל מקרה, ייתכן שכדאי לעבור בכל זאת דרך חברת הביטוח כדי לקבל מידע מקיף ומלא על הכיסויים הכלולים בפוליסה שלכם, ההרחבות בתשלום וההחרגות (תרחישים שלא מכוסים בפוליסה).
לאחר שתופנו לחברת שירותי הדרך והגרירה, עליכם לציין באופן ברור ומדויק מהו מיקומכם ולפרט את סוג התקלה, פרטי הרכב ומצבו, פרטי פוליסת הביטוח שלכם והדרכים ליצור איתכם קשר (מספרי הטלפון שלכם ו/או הנוסעים הנוספים ברכב). אם נחוצה גרירה ואתם יודעים מהו המוסך המועדף עליכם, ציינו זאת בשיחה עם נציג המוקד.
אם אין לכם מנוי לשירותי דרך וגרירה, תיאלצו בשלב זה להתקשר לחברות גרירה שונות, לבדוק כמה יעלה לכם השירות ומתי יוכלו לחלץ אתכם. שימו לב, תעריפים של לקוחות מזדמנים משתנים בהתאם למרחק הגרירה בקילומטרים (לדוגמא, 10 קילומטרים ראשונים ב-350 ₪ וכל קילומטר נוסף בתוספת 7 ₪), לשעה ביום, למיקום, לסוג הרכב ולתקלה שלכם – כאשר ממסי מספקת שירותי דרך וגרירה 24 שעות ביממה, 364 ימים בשנה, למעט יום הכיפורים. השירותים יינתנו בתחומי מדינת ישראל כולל יהודה ושומרון, אבל לא כולל שטחי האוטונומיה הפלסטינית. כל זאת, בכפוף להנחיות גורמי הביטחון ושיקולים ביטחוניים.
שלב 4: המתנה
חברות הביטוח מתחייבות למבוטחיהן לזמן המתנה של 3-5 שעות המתנה. אם תזמינו את השירות באופן פרטי, חברת שירותי הדרך תהיה אצלכם עד שעה מרגע ההזמנה, אך העלות ההתחלתית תהיה כ-350-400 ₪ והחילוץ עלול להיות יקר הרבה יותר.
חשוב להקפיד על כללי זהירות ובטיחות גם בעת ההמתנה. זכרו: אינכם בביתכם, אפילו לא בסופרמרקט השכונתי, אלא בצד הכביש, לפעמים כביש מהיר וסואן - מצב הטומן בחובו לא מעט סכנות. הקפידו על עצירה מוחלטת של הרכב במיקום בטוח; הדליקו אורות מצוקה, לבשו אפוד זוהר, התקינו משולש אזהרה, הודיעו באופן מדויק על מיקומכם והקפידו על זמינות סלולרית למקרה שהמחלצים יתקשרו אליכם. כמובן, אם מעורבים ילדים באירוע, הרחיקו אותם מהכביש או מכל מקום מסוכן אחר לצד הדרך. הקפידו על שתייה מרובה ושמרו על מצב רוח טוב - העזרה בדרך!
לסיכום, מומלץ בהחלט להוסיף לפוליסת ביטוח הרכב כיסוי לשירותי דרך וגרירה. זוהי רשת הביטחון שלכם בכבישים. אין עיתוי מתאים להיתקע בצד הדרך, אך עדיף תמיד להיות מוכנים ולעבור את האירוע במהירות יחסית, ללא נזקים לרכב וללא מפח נפש ואי נעימות מיותרים לכם ו/או לנוסעים.
Comments